Skip to main content

Alle koncerter

Musikere

Michel Camille, bratsch

MichelCamille4Michel Camille har været engageret som bratschist i Esbjerg Ensemble siden 1995 og var ensemblets kunstneriske leder fra 1997 til 2001. I 1999 grundlagde Michel den årlige Esbjerg International Chamber Music Festival og fungerer som kunstnerisk og administrativ leder. Han har samarbejdet med nogle af Danmarks mest fremtrædende komponister samt inviteret kammermusikere og solister fra hele verden.

Under sin uddannelse vandt Michel Camille adskillige priser, den første da han kun var 11 år gammel - et fuldt legat til Wells Cathedral School, en specialiseret musikskole.

Som elev på en af ​​Englands elite-musikskoler fik Michel en intens musikalsk uddannelse kombineret med hyppige optrædener som solist og ensemblemusiker. Det betød, at Michel optrådte sammen med legender som Yehudi Menuhin, Yfrah Neamen, Norman del Mar og Igor Ozim i koncertsale i Europa og andre steder i verden.

Efter at have fyldt 18 år vandt Michel også priser for sine solist- og kammermusikoptrædener som bratschist i London, herunder "Premier Prix" ved Guildhall School of Music, hvor han studerede hos professor David Takeno, og senere "Concerto-prisen" ved Banff Fine Arts.

Efter en kort periode som principal-bratschist i orkestre som Academy of St. Martin, LPO, BBC Symphony, London Musici, Scottish Chamber Orchestra og City of London Sinfonia, besluttede Michel at dedikere sig fuldstændigt til kammermusik. Siden da har han arbejdet inden for både den klassiske og moderne kammermusikscene som udøvende musiker på den internationale scene samt som kunstnerisk leder, hvor han introducerer innovativt repertoire og har skabt farverige kunstformer gennem samarbejder med dans, dukketeater og nutidig musik.

Kristoffer Hyldig, klaver

KRISTOFFER7 2Kristoffer Nyholm Hyldig, en talentfuld musiker fra Danmark, tryllebandt publikum med sin debutkoncert på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2010. Under ledelse af professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov fremviste han sine bemærkelsesværdige evner og efterlod et varigt indtryk. Siden da er Hyldig blevet en fremtrædende figur på den danske musikscene, hvor han begejstrer lyttere som solist, kammermusiker og akkompagnatør ved forskellige musikforeninger og festivaler.

Hans musikalske udfoldelser har ført ham ud over Danmarks grænser, hvor han har optrådt på anerkendte spillesteder i hele Europa og endda i Carnegie Hall i New York. I samarbejde med orkestre ledet af anerkendte dirigenter som Michael Schønwandt, Jean Thorel og Michael Boder har Hyldig fortryllet publikum med sine klaverfærdigheder. Blandt hans indspillede værker er Messiaens komplette sange for sopran og klaver, udgivet af Naxos.

Hyldigs dybe forståelse for Messiaens kompositioner har fået ham til at opføre komplicerede klaverværker som "Vingt regards sur l'Enfant-Jésus" og den storslåede "Turangalîla-Symphonie" med Det Kongelige Kapel. Hans fortolkninger har høstet anmelderroser og styrket hans ry som en mesterlig pianist.

Kristoffer Nyholm Hyldig er anerkendt for sit exceptionelle talent og har modtaget adskillige anerkendelser gennem sin karriere. Blandt dem er juryens specialpris i EU's klaverkonkurrence i 2009, Jakob Gades Legat, Léonie Sonnings Musikfonds Legat og de danske musikkritikeres nylige pris. Hyldigs musikalske bidrag rækker desuden ud over koncertsalen. Han har været involveret i Zentropa-producerede film, hvor han har udlånt sin musikalske ekspertise til både soundtracks og optrædener på skærmen. Derudover er hans indspilninger blevet brugt i skuespil på Det Kongelige Teater i København, hvilket yderligere viser hans alsidighed som kunstner.

Ditta Rohmann, cello

Young Yoon wwwDitta Rohmann er en meget alsidig musiker, der er kendt for sine exceptionelle evner inden for forskellige musikalske områder. Hun har betaget publikum som solist i prestigefyldte koncertsale, fremvist sine improvisationsevner med verdensmusikensembler og ydet betydelige bidrag til samarbejdsprojekter med dansere, både som kammermusiker og for nylig som skuespiller.

Hendes musikalske rejse begyndte i en alder af 7 år, og hun fortsatte sine studier på det anerkendte New England Conservatory i Boston. Ditta fortsatte sin uddannelse på Franz Liszt Music Academy i Budapest og Basel Music Academy, hvor hun afsluttede sin doktorgrad med fokus på værker bestilt af Mstislav Rostropovich. Hun tillægger sin deltagelse i masterclasses med anerkendte musikere som Boris Pergamenschikow, Jean-Guihen Queyras, András Schiff, György Kurtág og Steven Isserlis stor betydning. Blandt hendes mange indflydelser betragter hun den ungarske pianist og lærer Ferenc Rados som en æret reference og mentor.

I 2012 blev Ditta Rohmanns exceptionelle talenter anerkendt som prisvinder ved den prestigefyldte Leipzig Bach Competition. Hendes musikalske evner rækker ud over hendes rolle som solist, da hun udmærker sig som kammermusiker og samarbejdspartner med dansere, herunder den berømte Wiener Statsballet. Hendes optrædener omfatter en bred vifte af spillesteder, fra traditionelle koncertsale til pulserende verdensmusikensembler og fængslende teaterproduktioner.

Igennem sin karriere har Ditta samarbejdet med anerkendte musikere og orkestre og sat et uudsletteligt præg på den europæiske musikscene. Hun har deltaget i adskillige internationale festivaler, herunder Kronberg, hvor hun fik et treårigt stipendium, samt Lucerne, Santander, Music at Marsac og septemberfestivalen 'Open Chamber Music' under International Musicians Seminar i Prussia Cove, Storbritannien.

Ditta Rohmann har et omfattende repertoire, der spænder fra barok til nutidige kompositioner. Hendes tætte samarbejde med bemærkelsesværdige komponister som Péter Eötvös, Barnabás Dukay og Sofia Gubaidulina afspejler hendes dedikation til at fremme og opføre forskellige musikalske værker. Hendes enestående talent er blevet fremvist gennem forskellige radio-, tv- og cd-indspilninger udgivet af anerkendte selskaber som BMC, Hungaroton og schweiziske DRS.
Hendes indspilning af cello- og klaverværker af Bartók, Debussy, De Falla og Ravel med hendes far Imre Rohmann blev hædret med en af de højt ansete Gramofon-priser for de bedste ungarske klassiske indspilninger i 2017. Hendes fortolkning af J.S. Bachs cellosuiter (BWV 1017-1012) på Hungaroton blev rost af kritikerne, og det autoritative magasin Gramophone beskrev den som "definitiv."

Ud over sine bemærkelsesværdige præstationer engagerer Ditta sig aktivt i undervisningsaktiviteter. Hun driver sin egen sommerskole og formidler sin viden og ekspertise gennem masterclasses. Hendes engagement i uddannelse demonstreres yderligere af hendes fremtrædende rolle som leder af cello-afdelingen på Franz Liszt Academy of Music, samt hendes position på fakultetet for Lucerne Music University. Disse roller styrker hendes position som en fremtrædende figur inden for den klassiske musik.
Ditta Rohmann har virkelig etableret sig som en autentisk og mangefacetteret musikalsk kunstner. Hendes urokkelige dedikation til både optræden og pædagogik har høstet enorm respekt og beundring i det klassiske musikmiljø og cementeret hendes position som en førende figur inden for kunsten.

Edina Mókus Szirtes, violin, sanger, sangskriver

Mocus

"Edina Mokus: En unik og alsidig kraft i ungarsk verdensmusik"

Edina Mokus skiller sig ud som en ekstraordinær tilstedeværelse på den ungarske verdensmusikscene. Hun legemliggør en sjælden blanding af virtuos professionalisme og ægte autenticitet. Med sine bemærkelsesværdige violinevner og rå, karakteristiske stemme overskrider Mokus ubesværet forskellige musikalske genrer, fra folk til chanson, orientalsk til moderne. Kærlighed, kinesisk filosofi, æterisk skønhed og finurlig charme ... hun legemliggør dem alle, hvilket gør hende til et naturfænomen.

Efter at have fået et diplom i violinspil fra Ferenc Liszt University of Music, vovede Edina Mokus sig ind i musikkens kompositionsverden. Hendes talent har prydet balletproduktioner, teatre og endda Ungarns fyrværkeri i 2010 med hendes originale kompositioner.

Som en efterspurgt studiemusiker og sangskriver har Mokus samarbejdet med adskillige seriøse og lette musikensembler og lånt sit kreative præg til deres produktioner og indspilninger. Hun fortsætter med at tryllebinde publikum med sine liveoptrædener, både hjemme og i udlandet, hvor hun gæster verdensmusikfestivaler med sine egne bands. Blandt andet modtog hendes band Fabula Rasa en professionel specialpris for deres produktion på den prestigefyldte Budapest Festival.

Som anerkendelse af sine bidrag blev Mokus hædret med Artisjus-prisen i 2004. Derudover vandt hendes komposition blandt 15.000 bidrag ved en international sangskriverkonkurrence i 2007. Samme år sikrede hun sig andenpladsen i Contemporary Songwriter-konkurrencen og fulgte dermed i fodsporene på den berømte Nikola Parov.

Mokus' alsidighed er tydelig på hendes to seneste albums. Det første, med titlen "Squirrel and the Tao", henter inspiration fra den gamle kinesiske filosofibog Lao-tzu: Tao Te King - Vejen og dyden. Dette album, der består af tolv digte sat i musik, blev skabt på opfordring af Kriszta Kováts og havde premiere på Palace of Arts den 24. september 2011. Mokus viste sin musikalske formåen ved at fremføre sangene på forskellige instrumenter som klaver, bratsch, violin og melodica og tilføre dem sin egen fængslende vokal.

Samtidig gik Mokus i gang med at indspille et andet album, "Szerelmesezős", med akustisk popmusik, som hun kærligt omtaler som "følelsesladet kvindemusik". Sangene på dette album, der blev udgivet senere, blev komponeret til digte af hendes nære venner og afspejler de inderlige følelser og tanker hos nutidens unge.

Edina Mokus' kunstneriske evner kender ingen grænser, og hendes bidrag til ungarsk verdensmusik forbløffer og inspirerer fortsat publikum verden over.

Mathilde Milwidsky, violin

Mathilde"Publikum brød ud i spontane og gentagne klapsalver efter den første sats, som solisten havde kronet med en strålende spillet kadence..... Og hvor kan man høre en larghetto spillet så guddommeligt smukt som af Milwidsky?"

- Süddeutsche Zeitung, oktober 2019 (Beethovens violinkoncert med Dachau Sinfonietta)

 Født i London i 1994, den britiske violinist Mathilde Milwidsky, en 2023 Classic FM Rising Star: 30 under 30, er blevet rost af The Strad (2017) for sin "perfekte intonation og smukke formgivning og farvesætning, hvor hun på en omfattende måde indfanger hvert nyt stilistiske og følelsesmæssige univers" samt af Ostfriesen Zeitung (2018) - "Milwidsky viste i samspillet med pianisten Thomas Hoppe en unik, sjældent hørt musikalsk oplevelse ... som var sensationel." Hun har optrådt som solist på spillesteder i Storbritannien som Royal Festival Hall, Wigmore Hall, Kings Place, St John's Smith Square, Cadogan Hall og Royal Albert Hall samt i hele Europa i Finland, Holland, Belgien, Schweiz, Grækenland, Spanien, Irland og Sverige.
Hun er blevet præsenteret på Scala Radio som 'One to Watch', sendt live som solist på BBC Radio 3 'In Tune', Deutschlandfunk Kultur, Radio Swiss Classic, DR (Dansk Radio), Yle Radio Suomi (Finsk National Radio), Classic FM, Times Radio og Hessischer Rundfunk.

Mathildes debut-cd for Toccata Classics med pianisten Sam Haywood, der indeholder verdenspremieren på de tre sonater for violin og klaver af  Agnes Zimmermann, blev udgivet i 2020 og har fået stor anerkendelse, bl.a. blev Mathilde udnævnt til månedens kunstner af Classical Music Magazine og fik strålende anmeldelser - "Den London-fødte violinist Mathilde Milwidsky er simpelthen fantastisk, hendes tone, teknik og temperament er den ideelle blanding og balance til disse værker. Fem stjerner: Jeg ville give den 10, hvis jeg kunne. Dette er en af de opdagelser, der kun sker én gang i årtiet eller mere." (Fanfare Magazine, US).   Hendes seneste udgivelse, af begge Beethovens romancer for violin og orkester, sammen med National Symphony Orchestra og dirigenten Rimma Sushanskaya, blev udgivet verden over på Guild label og fik efterfølgende en 5* anmeldelse af Musical Opinion.

Mathilde var den eneste britiske violinist, der blev udvalgt til Queen Elisabeth Violin Competition i Bruxelles i 2019 og vandt for nylig 3. prisen ved Windsor Festival International String Competition 2019. I 2020 var hun en af de store prisvindere ved Peter Pirazzi Stiftung Competition (Frankfurt) og blev stipendiat ved Deutsche Stiftung Musikleben (Hamborg). Ved den første Aurora Music Competition 2018 (Sverige) tildelte juryen, med Gordan Nikolic som formand, hende enstemmigt førsteprisen sammen med publikumsprisen. Mathilde er semifinalist i 2018 International Joseph Joachim Violin Competition Hanover og vandt strygersektionen i 2017 Royal Overseas League Music Competition. Hun blev St John's Smith Square Young Artist i sæsonen 2017/18, hvor hun havde verdenspremiere på et værk skrevet til hende af den anerkendte komponist Sally Beamish.

Hun bliver jævnligt inviteret til festivaler som Verbier, Lerici, Fanø, IMS Prussia Cove, East Neuk, Fraenkische Musiktage, Musikdorf Ernen, Presteigne og Three Choirs, hvor hun samarbejder med musikere som Anthony Marwood, Avi Avital, Ettore Causa, Adrian Brendel, Huw Watkins, Rosanne Philippens  og Ksenija Sidorova, samt træblæsere fra Philharmonia og die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. I 2021 og 2022 deltog Mathilde i Verbier Festival Academy på solist- og kammermusikprogrammet som en af otte udvalgte violinister fra hele verden. Hun har arbejdet tæt sammen med anerkendte komponister som Cheryl Frances-Hoad, Joseph Phibbs, Huw Watkins, Sally Beamish og David Matthews, og i 2023 vil hun uropføre værker af Charlotte Bray og Deborah Pritchard.

Mathildes studier begyndte på Royal College of Music Junior Department, hvor hun var Tsukanov Scholar og blev undervist af Viktoria Grigoreva og David Takeno. Hun blev derefter tilbudt en plads på Trinity College, Cambridge, men studerede i stedet på Royal Academy of Music som fuldstipendiat under György Pauk og dimitterede i juli 2017 med First Class Honours og Regency Award for bemærkelsesværdig præstation, Louise Child Memorial Prize for den bedst præsterende dimittend og Marjorie Heyward Fund for årets højeste violinkarakter. Hun studerer i øjeblikket under professor Mi-kyung Lee på Hochschule für Musik und Theater München. Yderligere inspiration er kommet fra medlemmer af London Haydn Quartet og masterclasses med blandt andre Midori, Leonidas Kavakos, Steven Isserlis, Maxim Vengerov og Augustin Dumay.

Generøse stipendier har støttet hendes studier, herunder priser fra Hattori Foundation, Deutsche Stiftung Musikleben, Philharmonia Orchestra's Martin Musical Scholarship, Drake Calleja Foundation og Tillett Trust. Mathilde er kunstner på Countess of Munster Recital Scheme for 2020-2022. Hun spiller på en Jean-Baptiste Vuillaume-violin, som Beare's International Violin Society venligst har udlånt til hende.

Bogdan Bozovic, violin

Bogdan low resBogdan Božović har en alsidig international karriere som kammermusiker, solist og leder af et kammerorkester. Som violinist i den verdenskendte Vienna Piano Trio fra 2012 til 2015 turnerede han i Europa, Amerika og Asien og optrådte på nogle af de mest prestigefyldte kammermusikscener, herunder Wigmore Hall i London, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Wien, Cité de la Musique i Paris og The Frick Collection i New York. Han har lavet to anmelderroste indspilninger med ensemblet på pladeselskabet MD&G med værker af Beethoven og Saint-Saëns.

Hans kammermusikfestivaloptrædener omfatter IMS Prussia Cove Open Chamber Music i Cornwall, England (medlem af tour-ensemblet i 2011), Chamber Music Connects the World i Kronberg, samt Prades, Båstad, Gstaad, Whittington, Nürnberg, Caramoor og Ottawa festivaler og serier. Blandt hans kammermusikpartnere er Steven Isserlis, Christian Tetzlaff, Elisabeth Leonskaja, Lukas Hagen og Veronika Hagen. Hans liveoptagelser er blevet udsendt flere gange internationalt, bl.a. af BBC Radio 3, Radio France, WDR 3, NPO Radio 4, WQXR-FM New York og Radio Beograd.

Bogdans seneste solooptrædener omfatter Schumanns violinkoncert med Basels symfoniorkester. Han har været gæsteleder for Wiener Kammerorkester, Ensemble DIAGONAL Basel (i deres Lucerne-festivalforestilling), Ensemble Phoenix i Basel og andre. Han er en af grundlæggerne af Leondari Ensemble, som er fast ensemble på den årlige Saronic Chamber Music Festival i Grækenland.

Han er født i Beograd, Serbien, og studerede hos Vesna Stanković på musikfakultetet i Beograd, Klara Flieder på universitetet Mozarteum Salzburg og fik sin mastergrad med udmærkelse i Rainer Schmidts klasse på Basel Academy of Music. Andre vigtige musikalske påvirkninger kom fra undervisning med Ferenc Rados, Pamela Frank, Chiara Banchini (barokviolin) og samarbejde med nutidige komponister som Heinz Holliger og Georg Friedrich Haas.

Bogdan spiller på en "ex-Arma Senkrah" Stradivarius-violin fra 1685, som er et generøst lån fra Ruggieri Foundation.

Christian Ihle Hadland, klaver

Christian Ihle WebI det sidste årti har Christian Ihle Hadland etableret sig som en sand håndværker på klaveret, en musiker, hvis delikate, raffinerede spil og individuelle touch har ført ham til de mest prestigefyldte scener i verden.

Christian fik international opmærksomhed i 2011 som BBC New Generation Artist.

Christian fik international opmærksomhed i 2011, da han begyndte en toårig periode som BBC New Generation Artist. Som NGA optrådte han med alle BBC's fem symfoniorkestre fra London til Manchester og transmitterede solo- og kammerkoncerter for selskabet i London. Som afslutning på sin periode var Christian solist i Beethovens anden klaverkoncert ved BBC Proms med Oslo Filharmonikerne under Vasily Petrenko; koncerten blev transmitteret live, og Christian blev rost af Londons kritikere for sin "perleagtige" og "ordrige" lyd.

Christian fik sin professionelle koncertdebut med KORK, det norske radioorkester, da han var 15 år gammel. Siden har han optrådt med alle de store orkestre i Skandinavien, herunder Sveriges Radios og Danmarks Radios Symfoniorkestre, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, Helsinki og Oslo samt Det Svenske Kammerorkester. I Storbritannien har han optrådt som koncertsolist med Hallé Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Scottish Chamber Orchestra og Manchester Camerata, ud over sit arbejde med BBC-orkestrene. Denne sæson omfatter hans debut med Orchestre National de Lyon, ved siden af Leonard Slatkin, geninvitation til Helsinki Philharmonic med Thomas Søndergaard, samt optrædener med BBC Philharmonic og Det Norske Kammerorkester. Christian er en respekteret indspilningskunstner, hvis cd med Mozarts klaverkoncerter med Oslo Filharmoniske Orkester blev nomineret til Spellemannprisen i 2014, den højeste udmærkelse for indspillet musik i Norge. Christians cd med Holberg-variationer, indspillet med Ensemble 1B1, vandt Spellemann-prisen i 2015. Hans indspilning af værker for cello og klaver af Grieg og Granger, lavet med den danske cellist Andreas Brantelid, blev udgivet på BIS i 2015 og straks udnævnt til Gramophone Editor's Choice. Hans seneste album The Lark, udgivet på Simax, blev straks nomineret til Spellemann-prisen 2017.

Christian blev født i Stavanger i 1983 og fik sin første klaverundervisning, da han var otte år gammel. Som 11-årig kom han ind på Rogaland Musikkonservatorium, og i 1999 begyndte han at tage timer hos professor Jiri Hlinka, både privat og på Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo.

Christian er født i Stavanger i 1983 og fik sin første klaverundervisning som 8-årig.

Alasdair Beatson, klaver

Alasdair photoDen skotske pianist Alasdair Beatson arbejder flittigt som solist og kammermusiker, dygtig på moderne og historiske instrumenter og kendt som både udøver og pædagog. Bemærkelsesværdige optrædener i 2022/23 omfatter regelmæssige optrædener i Wigmore Hall, i koncert med Steven Isserlis, Viktoria Mullova, Doric og Maxwell strygekvartetterne, som medlem af Nash Ensemble, og på festivaler som Cheltenham, Ernen, Festivalta, Lewes, O/Modernt, Resonances, Spitalfields og Yellowbarn.

Alasdair Beatson er en anerkendt solist og kammermusiker.

Alasdair er anerkendt som en oprigtig musiker og frygtløs programmør. Ud over en særlig forkærlighed for det klassiske repertoire og musik af Schumann og Fauré, udforsker han ofte det mere eksotiske: Catoire, Pierné, Thuille; Debussys Jeux (i komponistens arrangement for soloklaver); Ligeti Horn Trio, Harrison Birtwistles Harrison's Clocks; og Thomas Adès Piano Quintet. Hans koncertrepertoire omfatter værker af Bach, Bartok, Fauré, Hans Abrahamsen, Hindemith, Mozart, Sally Beamish, Stravinsky og Messiaen. I de senere år har han optrådt med Britten Sinfonia, Moscow Virtuosi, Scottish Chamber Orchestra, Scottish Ensemble, Royal Northern Sinfonia, Royal Scottish National Orchestra, Sønderjyllands Symfoniorkester og Vaasa City Orchestra.

Nylige indspilninger omfatter Schubert-værker for violin og fortepiano med Viktoria Mullova på Signum, og en soloklaverrecital Aus Wien på Pentatone. De slutter sig til en anerkendt diskografi med adskillige solo- og kammerindspilninger, på moderne og historiske klaverer, på BIS, Claves, Champs Hill, Evil Penguin, Onyx, Pentatone og SOMM.

Alasdair var elev af John Blakely på Royal College of Music i London og Menahem Pressler på Indiana University. Han underviser i soloklaver på Royal Birmingham Conservatoire og er regelmæssigt mentor for det London-baserede Chamber Studio. Fra 2012 til 2018 var Alasdair grundlægger og kunstnerisk leder af Musique à Marsac, og siden 2018 har han været kunstnerisk leder af kammermusikfestivalen på Musikdorf Ernen i Schweiz.

Niek de Groot, kontrabas

NiekDen hollandske kontrabassist Niek de Groot er en af nutidens førende solister på sit instrument. Han er oprindeligt trompetist og begyndte at spille kontrabas som 18-årig. I løbet af usædvanlig kort tid blev han solobassist i flere europæiske ensembler, herunder en 10-årig periode som solobassist i Royal Concertgebouw Orchestra.

Efter sine formelle studier videreudviklede han sine færdigheder på Banff Centre
for the Arts, Canada. Nieks spil har også haft stor gavn af at deltage i masterclasses med de fremtrædende cellister Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser og i samarbejder med Leonard Bernstein, György
Sebök og Mstislav Rostropovich.

I løbet af de seneste år har Niek de Groot dedikeret sig helt til kammermusik og solooptrædener. Han optræder regelmæssigt på de mest kendte koncertsale og musikfestivaler. Ud over standardrepertoiret spiller han en hel del nutidig musik. Han har arbejdet tæt sammen med komponister som Kurtág, Stockhausen, Saariaho, Vasks og Gubaidulina. Af kommende projekter kan nævnes udgivelsen af en ny version af György Kurtágs 'Sudelbücher' for BMC indspillet med komponisten, en CD med fransk musik med pianisten Catherine Klipfel for ORLANDO Records, indspilningen af Sofia Gubaidulinas 'Galgenlieder à 3' for KAIROS og Culiner Creative Circle samt verdenspremieren og registreringen af Sebastian Fagerlunds nye kontrabas-koncert for BIS.

Siden 1996 har Niek været seniorprofessor i kontrabas ved Folkwang University of Arts i Essen, som den eneste fransk-buespillende bassist, der nogensinde har haft en sådan stilling i Tyskland. Han har også undervist på institutioner i Norge, Holland, Italien og Spanien og giver regelmæssigt masterclasses over hele verden. Mange af hans tidligere og nuværende elever spiller i Europas førende orkestre og ensembler.

Igennem sin karriere har Niek de Groot haft det privilegium at spille på sjældne kontrabasser af Cerutti, Bajoni, Candi, Amati og senest den kontrabas, som Domenico Montagnana lavede i 1737. For nylig er han også begyndt at spille på et instrument, som Anneke Degen, Hamburg, 2019, har specialfremstillet til ham. Hans buer er udviklet til ham af Jochen Schmidt. Hans barok- og klassiske buer er af Gerhard Landwehr.

Simon Haje, klaver

Simon HayeSimon Haje (født 2005) er en succesfuld ung tysk pianist med en lang række koncertoptrædener og førsteprisvinder ved internationale konkurrencer, senest i Enschede, Neuchatel og Aarhus.

Han har modtaget klaverundervisning, siden han var seks år og var som niårig ung
studerende på Berlins Universitet for Kunst hos Stefan Lietz og senere hos professor Markus Groh. Han er også pre-college-studerende ved "young academy Rostock", det internationale center for musikalsk begavede hos professor Bernd Zack. Han deltog i mesterklasser med professorerne Eldar Nebolsin, Klaus Hellwig, Jacques Rouvier og Jan Jiracek von Arnim. 

Han er flere gange blevet tildelt førstepræmier i musikkonkurrencer. Det var tilfældet med "Jugend Musiziert", hvor han fik topkarakterer og specialpriser i kategorierne klaversolo, ensemble, akkompagnement, orgel og sang. Ved sine sidste konkurrencer som klaversolist modtog han førstepriser (2018 International Piano Podium Munich, 2019 International Schumann Competition Düsseldorf og Steinway Piano Competition, 2020 Young Ludwig Youth Music Competition, 2022 International Piano Competition Enschede/Nederland, 2023 Concour International Piano Neuchatel Val de Travers/Schweiz, Aarhus International Piano Competition og Kronberg International Piano Competition/Tyskland). Simon Haje kan også fremvise succeser i konkurrencer og koncerter som ensemblemusiker i forskellige formationer.

Han fik sin orkesterdebut som 12-årig som solist i Bachs cembalokoncert i d-mol på Schlosstheater Rheinsberg. Som 13-årig opførte han Webers koncertstykke i f-mol med Düsseldorfs symfoniorkester. Han debuterede i den store sal i Konzerthaus am Gendarmenmarkt i Berlin i 2020 med Beethovens klaverkoncert nr. 3. I 2022 var han solist med Rachmaninoffs Klaverkoncert nr. 2 i Neubrandenburg Koncertkirke og med Mendelssohns Klaverkoncert nr. 1 i Kammermusiksalen i Berlin Philharmonic.

Héléne Clement, bratsch

HeleneHélène Clément er født i Frankrig i 1988, og da hun flyttede til London i 2013, lærte hun at kombinere sin stolte kærlighed til fransk vin med de engelske ostedelikatesser. Hendes voldsomme entusiasme og tørst efter kammermusik og bratschrepertoire får hende til konstant at udvide sin musikalske horisont ved at optræde med en bred vifte af forskellige samarbejder og spille i de mest prestigefyldte koncertsale i Europa og rundt om i verden.

Som følge af sin passion som kammermusiker har hun optrådt i Queen Elizabeth Hall og Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York, Kimmel Center i Philadelphia, Concertgebouw i Amsterdam, Konzerthaus i Berlin, Elbphilharmonie i Hamborg, Cité de la Musique i Paris. Hendes kammermusikpartnere har været Mitsuko Uchida, Elisabeth Leonskaja, Nicolas Altstaedt, Benjamin Grosvenor, Alexander Melnikov og Peter Wispelwey samt Brentano String Quartet og Nash Ensemble.

Siden september 2013 har hun været bratschist i Doric String Quartet, hvor hun tilfredsstiller sin appetit på dybe udforskninger af repertoiret, fra Haydns strygekvartetter til nybestilte værker. Blandt de seneste højdepunkter er koncerter i Amsterdam Muziekgebouw, Wien Musikverein, Frankfurt Alte Oper, Hamburg Laeiszhalle og De Singel samt regelmæssige optrædener i Wigmore Hall. Desuden har de turneret i Japan, Israel, Australien, Amerika, Asien og New Zealand.
Kvartetten har udgivet en lang række indspilninger og arbejder udelukkende med Chandos Records. Deres seneste udgivelser omfatter værker af Haydn, Britten, Mozart og Mendelssohn.

Mrs. Clément er en hyppig gæst på den prestigefyldte Marlboro Music Festival i USA og Prussia Cove i England.

Hun er solobratschist i det innovative Aurora Orchestra med base i London, hvor hun deltager i spændende projekter som at spille symfonier efter hukommelsen og kammermusikprojekter i de mest prestigefyldte koncertsale.

Hun underviser i bratsch og kammermusik på Royal Academy of Music i London.
Mentoring og coaching af unge talenter fylder mere og mere i hendes liv, og hun er sammen med sin strygekvartet kunstnerisk leder af Mendelssohn on Mull Festival, en stilling, hvor hun spiller en central rolle i at give unge professionelle inden for kammermusik en uges intensiv mentoring, coaching og udvikling.

Ms Clement spiller i øjeblikket på en italiensk bratsch fra 1843, der tidligere har været ejet af Benjamin Britten og Frank Bridge. Bratschen er generøst udlånt til hende af Britten Pears Arts.

Pablo Hernàn Benedi, violin

Pablo HernanPablo Hernán Benedí er født i Madrid og begyndte at studere på Padre Antonio Soler-konservatoriet i San Lorenzo de El Escorial hos Polina Kotliarskaya. I 2009 flyttede han til London for at fortsætte sine studier på Guildhall School of Music and Drama med David Takeno og András Keller og blev støttet af stipendier fra MMSF, Juventudes Musicales og La Caixa. Siden Pablo var 14 år, har han haft regelmæssig kontakt med Gordan Nikolic, som var med til at forme og nære hans udvikling.

I 2010 blev han medlem af Chiaroscuro Quartet, med hvem han har optrådt i store koncertsale som London´s Wigmore Hall, New York´s Carnegie Hall, Wien Konzerthaus, Berlin´s Boulez Saal, Amsterdam´s Concertgebouw, Tokio´s Oji Hall og Auditorio Nacional i Madrid. De har en omfattende diskografi og er blevet tildelt adskillige priser, herunder Preis der Deutschen Schallplattenkritik i 2015, som er den mest prestigefyldte CD-pris i Tyskland.

Pablo er også en af grundlæggerne af Trio Isimsiz, som blev dannet i 2011. Trioen er i øjeblikket vindere af Bortletti Buitoni Award Fellowship og har også vundet 1. præmie og publikumsprisen ved Trondheim International Chamber Music Competition og 2. præmie ved Haydn Vienna Competition. Kommende engagementer inkluderer optrædener i Beethoven Haus som en del af deres Complete Beethoven's Chamber music series og de komplette Beethoven Trios i Wigmore Hall i London. Desuden er de i gang med at bestille Francisco Colls første trio.

Som solist har Pablo optrådt med bl.a. Philarmonia, London Chamber Players og Concerto Budapest. Han arbejder også regelmæssigt som leder eller sektionsleder med Arcangelo, Concerto Budapest, Chamber Orchestra of Europe og Swedish Radio Orchestra.
Pablo optræder på "Alard" J.B Vuillaume fra 1851, og en Andrea Amati fra 1570 med sin kvartet.

Maria Florea, violin

Maria Florea2Maria er født i Barcelona i en musikerfamilie og begyndte at studere violin som fireårig med sin far, cellisten og dirigenten Cristian Florea, og hun var kun syv år gammel, da hun gav sin første koncert som solist.

Studerede med Gonçal Comellas i Barcelona og Zakhar Bron i Madrid. Hun har vundet priser i adskillige internationale konkurrencer, og som solist og kammermusiker har hun optrådt i nogle af de mest prestigefyldte koncertsale i Europa, såsom Palau de la Música Catalana og L'Auditori i Barcelona, Teatro Monumental og Auditorio Nacional i Madrid, Orgelsalen i Chisinau, Ateneu i Bukarest, Duke's Hall og Wigmore Hall i London, og hun har for nylig været på en 19 koncerter lang turné som solist i Kina.

Som solist har hun for nylig optrådt i en række koncertsale i Europa. Hun er medlem af Trio da Vinci, der blev grundlagt i 2018 mellem Barcelona og Paris, og som allerede har optrådt på Festival Pablo Casals (Prades, Frankrig), Festival de Torroella (Spanien), Festival Emergents at L'Auditori (Barcelona, Spanien), Organ Hall (Chisinau, Moldova), Théâtre de l'Alliance (Paris, Frankrig), Festival Barcelona Obertura (Spanien), Festival de Pasqua de Cervera (Spanien) blandt andre. De næste optrædener inkluderer deres debut som trio på Palau de la Música Catalana og med klaverkvartet på L'Auditori kammermusiksæsoner med bratschisten Sara Ferrández. De vandt førsteprisen ved XIV BBVA Montserrat Alavedra Chamber Music Prize (Terrassa, Spanien).

 

Marko Ylönen, cello

Marko Ylonen 1 scaledDen finske cellist Marko Ylönen er solist, orkestermusiker og Marko Ylonen 1 skala solocello, spiller i forskellige ensembler og underviser. Ylönens repertoire er bredt og omfatter en række værker af C. P. E. Bach, Boccherini, Vivaldi, Haydn, Chopin, Rachmaninov, Sibelius, Piazzolla og især nutidige finske komponister som Einojuhani Rautavaara, Joonas Kokkonen, Jouni Kaipainen, Ralf Gothóni, Olli Mustonen og mange andre.

Ylönen har optrådt i hele Europa, USA, Japan, Kina, Australien og New Zealand. Han har indspillet for adskillige pladeselskaber, herunder Ondine, Finlandia, ALBA og BIS. Han spiller regelmæssigt som solist med de store finske orkestre og har også spillet med førende orkestre som Camerata Salzburg, English Chamber Orchestra, Prague Chamber Orchestra, Melbourne Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra og det hollandske kammerorkester.

Som kammermusiker har Marko Ylönen spillet i forskellige ensembler med en lang række af verdens førende musikere. Han har også været inviteret som kunstnerisk leder af Korsholm Musikfestival og LuostoClassic Festival i finsk Lapland. Fra efteråret 2009 har Marko Ylönen været ansat som professor i kammermusik ved Sibelius Akademiet i Helsinki.

Marko Ylönen har studeret hos Csaba Szilvay, Erkki Rautio, Heikki Rautasalo og Heinrich Schiff. I 1990 vandt han 2. pris ved Turku Scandinavian Cello Competition, og senere samme år blev han finalist og prisvinder ved Tchaikovsky-konkurrencen i Moskva. I 1996 vandt han førsteprisen ved Concert Artist Guild Competition i New York. Han spiller på en Bartolomeo Cristofori-cello fra 1720'erne.

Artturi Rönkä, klaver, komponist

ArtturiRonka4154mArtturi Rönkä (f. 1990) er en Helsinki-baseret komponist og musiker.
Rönkäs kompositoriske output omfatter musik i forskellige genrer lige fra moderne klassisk til moderne jazz.

Rönkä studerede komposition hos professor Veli-Matti Puumala på Sibelius-Akademiet og dimitterede med en mastergrad i 2020.
Han har også en mastergrad fra jazzafdelingen på Sibelius-Akademiet. I det akademiske år 2012-2013 studerede Rönkä på Conservatoire de Paris (CNSMDP) som udvekslingsstudent.

Højdepunkterne i Rönkäs karriere som komponist omfatterBells, Chant, skrevet for at fejre UMO Helsinki Jazz Orchestras 40-års jubilæum og den finske saxofonlegende Juhani Aaltonens 80-års fødselsdag,11 Scenes,et halvkoncertant værk for accordeonisten Harri Kuusijärvi og træblæserkvartet ogPhases,oprindeligt skrevet til en workshop med Ensemble Recherche, men også opført af den finske kammergruppe ÄÄNI kollektiivi. Rönkäs stykke "...taakseni katsonut"baseret på et digt af fløjtenisten og digteren Johanna Kärkkäinen vil blive udgivet på Kärkkäinens duoplade med guitaristen Olli Hirvanen i 2021. Rönkäs musik vil også være at finde på UMO Helsinki Jazz Orchestras kommende album.

Ud over at komponere optræder Rönkä som jazzpianist. Han har spillet i grupper som AR Quartet, Rönkä-Remmel-Sommer, Kasperi Sarikoski & Nuance, Jere Haakana Varjosto, Selma Juudit Alessandra og Jean Erik.

Rönkä er også en efterspurgt arrangør for forskellige orkestre og store ensembler. Siden 2011 har han skrevet over 60 arrangementer til UMO Helsinki Jazz Orchestra. Hans arrangementer eller transskriptioner er også blevet opført af bl.a. Central Ostrobothnian Chamber Orchestra, Oulu Sinfonia, Lahti Symphony Orchestra, Turku Philharmonic Orchestra & Turku Jazz Orchestra og Avanti! Kammerorkester. I 2014 var Rönkä en af de syv arrangører fra hele verden, der blev inviteret til at deltage i Metropole Orchestra Arrangers' Workshop under ledelse af Vince Mendoza.

Rönkä har vundet førstepræmier i både den finske "Esko Linnavalli" (2011, arrangeret af UMO Jazz Orchestra) og den internationale "Jazzverk" (2012 Luleå, Sverige, arrangeret af Norrbotten Big Band) bigband-kompositionskonkurrence. Han blev valgt som årets kunstner af Pori Jazz Festival i 2013.

Haraldsgade 60
6700 Esbjerg,
Danmark

Ledelse

TO TOP

© 2016 – ESBJERG INTERNATIONAL CHAMBER MUSIC FESTIVAL