Spring til hovedindhold

Daniel Hammersly, cello

Daniel begyndte for alvor sine studier på Abingdon School som musikstipendiat, før han gik på Durham University. Efter at have opnået en førsteklasses eksamen i musik flyttede han til London for at studere med Alexander Boyarsky på Royal College of Music og efterfølgende med Louise Hopkins. Inden for seks måneder efter afslutningen af sine studier blev Daniel udnævnt til medlem af Royal Philharmonic Orchestra.

Hans karriere i RPO strakte sig over næsten ti år under ledelse af to store maestroer, Daniele Gatti og Charles Dutoit, og omfattede adskillige turnéer i Nordamerika og Europa samt besøg i Kina, Korea og Japan.

I 2012 blev Daniel glad for at blive tilbudt stillingen som førstecellist i Royal Northern Sinfonia, og han er nu meget stolt af at kalde Nordøst for sit hjem. Han bor i Tynemouth få minutter fra Longsands-stranden, hvor han dyrker sin nyfundne interesse for surfing.
Daniel er stadig en efterspurgt cellist som både kammer- og orkestermusiker og arbejder regelmæssigt i London med BBC Symphony Orchestra, især i Proms-sæsonen.
Han har optrådt med Sting som solocellist på den europæiske del af Symphonicities-turnéen og med de danske art-rockere Efterklang, ligesom han jævnligt optræder med komponisten Anna Merediths eklektiske band Horsebox.
Daniel spiller på en karakteristisk moderne italiensk cello af Guillermo Rossi, fremstillet i Pavia i 1925.

Christian Martinez, slagtøj

Christian Martinez wwwChristian Martinez begyndte sine slagtøjsstudier i sin hjemby Cali i Columbia. Senere fulgte studier på Manhattan School of Music i New York og på Rogaland Musikkonservatorium i Stavanger. I 1996 dimitterede han fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, og samme år blev han medlem af Esbjerg Ensemble.

Christian Martínez har deltaget som kammermusiker og solist ved adskillige festivaler og koncerter i Skandinavien, Europa, USA, Latinamerika og Taiwan. Senest ved Nordic Music Days Festival i 2010, Athelas New Music Festival i 2011, Percussion Plus Festival Aarhus i 2012 og Kalliokuninkala Festival i 2012 og Percussion Plusin 2014, begge i Finland. I januar 2014 samarbejdede Esbjerg Ensemble med "kongen" af barytoner, Omar Ebrahim, i den første skandinaviske opførelse af György Kurtágs "Pas a pas, nulle-part" for baryton, strygetrio og slagtøj.

I 2010 udgav Christian Martinez sin første solo-cd "Rhythmical Séance" med Per Nørgårds I Ching samt stykker af Ivar Frounberg og Ejnar Kanding. Samarbejdet med Nørgård førte til to nye værker på denne cd: en koncert for slagtøj og ensemble kaldet Three Scenes samt Arabesques I, II, III (2011) for soloslagtøj. Begge værker er dedikeret til Christian Martínez og Esbjerg Ensemble.

Aros Guitar Duo

Mikkel Egelund Nielsen og Simon Wildau mødtes under deres studier på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. I 2009 dannede Mikkel og Simon guitarduoen AROS for at spille en række koncerter i Bergen, og siden da har de spillet adskillige koncerter i Danmark og i udlandet. Både Simon og Mikkel har vundet prestigefyldte priser som solister og som duo ved internationale konkurrencer, herunder 1. præmie ved Omiš Guitar Fest (Kroatien), 1. præmie ved Fiuggi International Guitar Festival (Italien), 2. præmie ved Acerra International Guitar Competition (Italien) og senest 1. præmie ved Liechtensteiner Gitarrentage 2018 (Liechtenstein). I 2017 modtog de specialprisen for den bedste fremførelse af et nyt dansk værk ved P2 kammermusikkonkurrencen, hvor de fremførte John Frandsens guitarduo "Twilight".

Begge guitarister har hver især afsluttet den avancerede overbygningsuddannelse (solistklassen) ved Det Jyske Musikkonservatorium. Nielsen har en kandidatgrad i musik fra Köln, og Wildau har en kandidatgrad i musik fra Barcelona. I september 2018 debuterede de fra den avancerede overbygningsuddannelse (solistniveau) som duo på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København efter studier og supervision med lektor i klassisk guitar Jesper Sivebæk og professor Tim Frederiksen. Derudover har Aros-duoen studeret i Barcelona i perioden 2010-2011 hos den spanske guitarist Àlex Garrobé og deltaget i masterclasses hos forskellige internationale solister og professorer.

Joke Wijma, horn

Joke Wijma wwwJoke Wijma har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 2005.

"At spille Peter Maxwell Davies' "Sea Eagle" for solohorn udendørs, mens et rovfugleshow fandt sted, har været den mest bemærkelsesværdige oplevelse, jeg har haft med ensemblet."

Efter at have studeret hos Frank Brouns og Hans Dullarert på konservatoriet i Groningen fortsatte Joke Wijma sine studier på Hochschule für Musik und Theater i Hamborg, hvor den hollandske hornist Ab Koster var professor.

Efter sin eksamen i 2004 fortsatte hun sine studier hos Koster og arbejdede samtidig med Duisburger Philharmoniker som praktikant.

Ron Chen-Zion, klarinet

ronRon Chen-Zion har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1993.

"Da jeg var 11 år, fik jeg tilfældigvis posten en dag og fandt blandt dem en annonce, hvor der stod: "Lær at spille et instrument på kun tre måneder".

Da jeg efterfølgende mødte op på musikskolen, havde de kun ét instrument til udlån: klarinetten. Vi var to elever, der måtte dele instrumentet, og fordi vi havde klarinetundervisning om torsdagen, havde den anden elev og jeg hver vores klarinet tre dage om ugen." Ron Chen-Zion begyndte sine studier med Richard Lesser fra det israelske filharmoniske orkester.

I 1986 flyttede han til USA, hvor han fortsatte sine studier og dimitterede fra New England Conservatory.

I 1990 blev Ron Chen-Zion udnævnt til soloklarinettist i The State of Mexico Symphony Orchestra. Som kammermusiker er han ofte blevet inviteret til Rudolf Serkins Marlboro Music Festival i USA og har optrådt i det meste af Europa, Israel og Nord- og Sydamerika. Ron Chen-Zion har indspillet flere cd'er, bl.a. en meget rost gengivelse af Max Regers' stykker for klarinet og klaver.

Kerstin Thiele, fløjte

Kerstin Thiele wwwKerstin Thiele har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1986.

"Det var et heldigt sammentræf, der fik mig til at begynde at spille fløjte. Min søster og far var med i det lokale brassband, og da de havde brug for en fløjtespiller, tog jeg gerne tjansen."

Kerstin er bestyrelsesmedlem og udpeget af sine musikerkolleger. Hun har studeret hos solofløjtenist Toke Lund Christiansen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og hos professor Andre Jaunet i Zürich.

Ud over sin rolle i Esbjerg Ensemble deltager Kerstin Thiele aktivt i musiklivet i både ind- og udland. Hun fungerer også som underviser på Sydjysk Musikkonservatorium.

David Daniel Dinu, obo

David Daniel Dinu er født i Bukarest i 1999 og spiller obo med base i København.

Han afsluttede sin bachelorgrad på National University of Music i Bukarest og er nu under vejledning af professor Max Artved på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han er indskrevet på en postgraduat uddannelse.

Han har spillet med Tivolis Promenadeorkester, Dansk Kammerorkester, Copenhagen Philharmonic Orchestra, Danmarks Radios Symfoniorkester og har vundet pladsen som solo-oboe i Esbjerg Ensemble.

Antti Salovaara, fagot

AnttiDet var lidt skræmmende i begyndelsen at finde ud af, at det ikke er så let at spille fagot. Jeg spillede den første måned på et plastikrør, som jeg fandt i musikskolens instrumentkasse, og det gik virkelig hurtigt fremad. Jeg var naturligvis i tankerne på vej til at blive fagottens næste geniale superstjerne, den, der bare ville ændre den måde, vi tænker på alt i livet. Så slog det mig, at der er en række toneøvelser, studieværker og skalaer, der skal spilles, og et stort antal træmundstykker, man skal lave selv, før jeg overhovedet kunne drømme om et professionelt musikerliv. Instrumentkufferten begyndte at føles rigtig tung, og jeg blev meget ked af det et øjeblik.

I de følgende uger og måneder var jeg stadig på en måde nysgerrig efter at finde ud af, hvordan man faktisk kunne frembringe en tone, en frase, forskellige lyde på dette mærkelige instrument, så jeg blev ved med at spille på det nu og da, dog ikke ret meget. Det heldige for mig var, at jeg allerede på et meget tidligt tidspunkt i min fagothobby, efter nogle måneders kamp,

Jeg mødte nye venner, lærere og andre musikere blandt nogle kommende kolleger, som jeg straks kunne relatere til med hensyn til entusiasme, spilleglæde og den måde, man tænker på sin kunst og musik på. At vide, at nogen delte mine synspunkter og kunne lide at gøre ting, som jeg også kan lide, var en stærk oplevelse, der gjorde den tekniske grænse så meget mere udholdelig. Jeg tror, jeg valgte kunsten som en livsstil, snarere end jeg valgte instrumentet, men jeg er meget glad for, at jeg endte med at spille fagot som min hovedaktivitet, for det er måske den form for kunst, som jeg på et meget personligt plan nyder mest.

Kristoffer Hyldig, klaver

Kristoffer Nyholm Hyldig, en talentfuld musiker fra Danmark, begejstrede publikum med sin debutkoncert på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2010. Under ledelse af professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov fremviste han sine bemærkelsesværdige evner og efterlod et varigt indtryk. Siden da er Hyldig blevet en fremtrædende figur på den danske musikscene og har begejstret lytterne som solist, kammermusiker og akkompagnatør ved forskellige musikselskaber og festivaler.

Hans musikalske aktiviteter har ført ham ud over Danmarks grænser, hvor han har optrådt på anerkendte spillesteder i hele Europa og endda i Carnegie Hall i New York. I samarbejde med orkestre under ledelse af anerkendte dirigenter som Michael Schønwandt, Jean Thorel og Michael Boder har Hyldig fortryllet publikum med sine klaverfærdigheder. Hans indspillede værker omfatter bl.a. Messiaens samlede sange for sopran og klaver, som er udgivet af Naxos.

Hyldigs dybe forståelse for Messiaens kompositioner har fået ham til at opføre komplicerede klaverværker som "Vingt regards sur l'Enfant-Jésus" og den storslåede "Turangalîla-Symphonie" med Det Kongelige Kapel. Hans fortolkninger har høstet kritikernes anerkendelse og styrket hans ry som en mesterlig pianist.

Kristoffer Nyholm Hyldig er anerkendt for sit enestående talent og har modtaget adskillige priser i løbet af sin karriere. Blandt dem kan nævnes juryens specialpris i EU's klaverkonkurrence i 2009, Jakob Gade-stipendiet, Léonie Sonning Music Foundation-stipendiet og de danske musikkritikeres pris for nylig. Hyldigs musikalske bidrag rækker desuden ud over koncertsalen. Han har været involveret i Zentropa-producerede film, hvor han har bidraget med sin musikalske ekspertise både på soundtracks og på lærredet. Derudover er hans indspilninger blevet brugt i teaterstykker på Det Kongelige Teater i København, hvilket yderligere viser hans alsidighed som kunstner.

Michel Camille, bratsch

Michel Camille har været ansat som Esbjerg Ensembles bratschist siden 1995 og var fra 1997 til 2001 ensemblets kunstneriske leder. I 1999 grundlagde Michel den årlige Esbjerg Internationale Kammermusikfestival og har som kunstnerisk og administrativ leder samarbejdet med Danmarks mest fremtrædende komponister og inviteret kammermusikere og solister fra hele verden.

I løbet af sin uddannelse vandt Michel Camille adskillige priser, den første da han kun var 11 år gammel - et fuldt stipendium til Wells Cathedral School, en specialiseret musikskole.

Som elev på en af Englands elitemusikskoler fik han en intens musikalsk uddannelse kombineret med hyppige optrædener som både solist og ensemblemusiker. For Michels vedkommende betød det, at han optrådte med legender som Yehudi Menuhin, Yfrah Neamen, Norman delMar og Igor Ozim i koncertsale i og uden for Europa.

Efter at være fyldt 18 år vandt Michel også priser for solo- og kammermusikoptrædener i London som bratschist, herunder "Premier Prix" på Guildhall School of Music, hvor han studerede med professor David Takeno, og senere "Concerto prize" på Banff Fine Arts.

Martin, LPO, BBC Symphony, London Musici, Scottish Chamber Orchestra og City of London Sinfonia, besluttede Michel sig for helt at hellige sig kammermusikken. Siden da har han arbejdet for både den klassiske og den moderne kammermusikscene som udøvende kunstner på den internationale scene og som kunstnerisk leder, der har introduceret innovative programmer og bragt farverige kunstformer som demonstreret af samarbejder med dans, dukketeater og musik i vores tid.

da_DKDansk